Onderwerpen: communicatie communicatiebureau content de 3D's dictee duurzaam duurzaamheid economie gespot HNW scrum storytelling Wmo

Wat is jouw verhaal?

maandag
02 maart 2015

Kortgeleden volgde ik een webinar over storytelling. Annemieke Mintjes (www.mintjesenco) nam ons mee in haar ‘story(s)’.

Storytelling
Het is een begrip in de communicatie. Maar wat is het? En hoe zet je het in? De (online) wereld verandert constant. Onze manier van communiceren ook. Scrum en Het Strategisch Communicatie Frame (Van Ruler) spelen mooi in op de snelheid, flexibiliteit en openheid die nodig is. Een goed verhaal kan daarbij helpen. Het blijft hangen.

De kracht van een goed verhaal
Organisaties vertellen wel vaak wát ze willen en hóe maar niet waaróm. Wat is de drijfveer van een directeur of leider? Verhalen hebben impact. Een verhaal legt verbinding tussen de waarden-missie-visie. Met een verhaal onthoud je iets. Je begrijpt het beter. Verhalen overtuigen, geven houvast en verbinden. Verhalen relateren we aan onze eigen emoties. Ze geven inzicht in wat mensen bezighoudt. Ze motiveren en geven richting en zin. Maar wat is een goed verhaal?

De 4 H’s
Een goed verhaal heeft een Held, een Helper, een Hindernis en een Hoger doel (de boodschap). Mooi voorbeeld is de held uit de Calvé Pindakaas reclame die met zijn vader naar de voetbaltraining gaat. Hij blijkt te jong. Hij schiet de bal in een keer naar de keeper: deze jongen wordt vast snel groot. Het raakt je. Je gaat ervan glimlachen. Je herkent er iets van.

Soorten verhalen
Het afkomstverhaal (Steve Jobs). Het klantverhaal (ervaringen van klanten of medewerkers). Het productverhaal (een verbinding met de geschiedenis leggen bijvoorbeeld). Het cultuurverhaal of het visieverhaal (Nuon). Met al deze verhalen kun je een verandering teweeg brengen. Maar hoe krijg je ze nou los? Zeg niet dat je op zoek bent naar verhalen. Stel een goede prikkelvraag. Vraag naar de emotie en luister !

Wil je je verhaal delen?
Neem contact op. Ik help je graag.