Onderwerpen: communicatie communicatiebureau content de 3D's dictee duurzaam duurzaamheid economie gespot HNW scrum storytelling Wmo

Marktwerking of oneerlijke concurrentie?

donderdag
21 januari 2016

Ondernemers of ZP-ers verrichten hun werk in diverse netwerken. Thuis, bij klanten, in Starbucks of in nieuwe concepten als seats2meet. Het nieuwe werken. Ik ben er een groot voorstander van. Het vraagt om een andere rolopvatting van de (communicatie)professional.

Maar zijn organisaties daar wel aan toe?

Die vraag houdt me al enkele weken bezig nu ik weer op zoek ben naar een nieuwe opdracht. Rechtstreeks solliciteren kan bij veel organisaties niet. Het gaat via openbare marktplaatsen op internet. Tenderned, flextender, nltender, ondernemersplein. Doordat het een elektronisch proces is, zou het de administratieve lasten voor organisaties relatief beperken. Het inkoopbureau regelt die administratie en de ‘wegingsfactoren’ bepalen of je door mag. Tot zover heb je dan nog niemand persoonlijk gesproken.

Het goede nieuws is dat het aantal vacatures toeneemt. Er is echter nog een laag waar je doorheen moet. Niet alleen gelden er wegingsfactoren, veel organisaties werken met mantelpartijen. En die bepalen vervolgens of je voldoet aan de criteria én zetten laag in. Anders scoren ze niet. Geen goede marktwerking lijkt me en het lijkt zelfs oneerlijke concurrentie want je bokst als ZP-er op tegen grote geoliede intermediairs in dezelfde tender. Ook kleine intermediairs worden hiervan uitgesloten. En wat blijft er nog over van mijn eigen ondernemerschap?

Wie het weet mag het zeggen. En ik sta open voor oplossingen. Wie durft?