Onderwerpen: communicatie communicatiebureau content de 3D's dictee duurzaam duurzaamheid economie gespot HNW scrum storytelling Wmo

Communicatie 3.0

vrijdag
20 november 2015

Iedereen kan communiceren. Dat horen we vaak. En iedereen, nou bijna iedereen, kan ook facebooken of twitteren. Wat betekent dit voor de afdeling communicatie? Heel veel. Want communicatieprofessionals spelen nu zo’n belangrijke rol bij veranderingen en klantgericht werken dat zij meer aanzien krijgen en dus ook vaker aan de directietafel zitten. Zegt ook Betteke van Ruler. Toch staan communicatieafdelingen onder druk volgens Huib Koeleman en Michael Meyer. Management, organisatie en communicatieafdeling matchen nog niet goed met communicatie 3.0: netwerkcommunicatie. De rol van de professional verschuift van regisseur naar facilitator. En het communicatieplan? Dat kan in de prullenbak.

#hscf
Alweer even geleden volgde ik een workshop over Het Strategisch Communicatie Frame van Van Ruler. Een methode om een strategie te ontwikkelen. Voor wat dan ook. Voor een organisatie of fusie of om programmadoelen te realiseren. En altijd beantwoord je de vraag: hoe kun je met communicatie het verschil maken? Koeleman en Meyer werken met een (soortgelijk) stappenplan om een verandering goed te kunnen begeleiden.

Visie
In beide aanpakken staat de visie centraal. Zonder visie doe je wat je altijd deed. Een professional weet wat er leeft in het vakgebied of in de organisatie. Mits de organisatie daar natuurlijk open voor staat. Die visie bepaalt eigenlijk ‘waar je van bent’. Van de broodjes en de kadootjes? Kan, als dat de visie is. Liever adviseren we CEO’s en/of wethouders om zelf te communiceren met klanten en inwoners, bijvoorbeeld via social media. Om aansluiting te vinden. En om te luisteren. Luisteren is het nieuwe communiceren. Van b naar a dus. Dat geldt ook voor de communicatieprofessional: ‘claim de inhoud’ aldus Koeleman en Meyer. Verdiep je in de organisatiedoelstellingen, haak aan, zoek verbinding. Alleen dan kun je de communicatie accountable maken.

Mensen en middelen
Wie heb je nodig om je strategie een succes te laten zijn? Wie is er aan de bal? De spelers dus. Of stakeholders zo je wilt. Alleen informeren is niet voldoende. Hier komen groepsregels om de hoek kijken en overtuigingen van mensen. Van Ruler vult dit aan met geld. Je kunt wel van alles willen, maar het moet ook kunnen. Een kwestie van scherp kiezen dus.

Uitvoering
En dan eindelijk de aanpak. Wat ga je nú doen en wat kan later? Focus! Scrum! Maak keuzes! Hier grijp je terug naar de visie en de ambities met heldere taal en een centrale boodschap.

Succes !

Hulp nodig? Bel (0614268032) of mail.