Onderwerpen: communicatie communicatiebureau content de 3D's dictee duurzaam duurzaamheid economie gespot HNW scrum storytelling Wmo

Het nieuwe werken | HNW

maandag
17 november 2014

Steeds meer organisaties zijn zich anders aan het organiseren. Verwachtingen aan eigen medewerkers zijn aan het verschuiven en de grens tussen binnen en buiten vervaagt. ‘Netwerken’ en ‘Nieuw’ of ‘Anders’ werken zijn de trefwoorden. Het kan ontstaan vanuit een werkfilosofie, maar ook om te bezuinigen op vaste arbeidskosten en vierkante meters. Woensdag 12 november woonde ik een communicatiecollege bij van Huib Koeleman, expert in verandercommunicatie. Een samenvatting.

Wist je dat:

  • Nederlanders gemiddeld zes uur per week thuiswerken
  • 70% van de hoger opgeleiden zelf hun werktijden kunnen bepalen
  • tegen 37% van de lager opgeleiden
  • wij gemiddeld 60 keer per dag op onze smartphone kijken (zorg dus dat alles wat je publiceert te lezen is op een smartphone)
  • 60% van de ‘HNW-ers’ meer thuis werkt en meer stress ervaart (het nieuwe werken wordt het nieuwe overwerken)

Generatie X versus generatie Z: verwachtingen van Z-medewerkers
Het is even schakelen maar wen er vast maar aan: onze kinderen gaan uit van het feit dat alle ideeën gelijkwaardig zijn; je bijdrage is belangrijker dan je cv. Hiërarchie? Hoezo? Ik kies mijn eigen taken. Het delen van informatie is macht. Ik zoek het zelf wel uit.

Maar wie bepaalt wat nieuw werken is? “Het maakt niet uit waar, wanneer en met wie je werkt. Door te netwerken komt alles samen.” Zorg er in ieder geval voor dat alle informatie responsive is. En voor de werkgevers van de flexibele werkers: maak ze de extended family. Zij horen er namelijk ook bij.

Nog een aantal tips voor werkgevers:

  • giet plannen niet in beton
  • creëer speelruimte
  • creëer ruimte voor dynamiek
  • gebruik niet twee systemen naast elkaar: gooi het interne mailsysteem eruit en ga werken met sharepoint of yammer (en maak dat dan ook toegankelijk voor de flexibelen onder ons)
  • geef aandacht aan de nieuwe rol van vakspecialisten
  • biedt ruimte aan eigen video’s (boss free tv)
  • iedereen kan de organisatie starten (laat dus los, wees geen politieagent)
  • hou niet vast aan de huisstijl (dus communicatieadviseurs: zeg niet te snel dat iets niet kan !)
  • laat kennis delen, maak het zichtbaar
  • prioriteer, scoor, tag en endorse
  • creëer project- en scrumruimtes
  • maak het sociaal, regel kantoordagen
  • gebruik facetime en skype
  • maak afspraken over concentratie
  • maak stress bespreekbaar
  • wees eerlijk over HNW: is het een bezuiniging of filosofie?
  • begin horizontaal of lager in de organisatie

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan:

  • je ziet je collega’s minder vaak
  • baas: je kunt niet meer over de schouder meekijken
  • het wij-gevoel kan afnemen

Dus:

  • er is meer communicatie via systemen nodig
  • overdracht en co-creatie moet bewust worden geregeld
  • gezelligheid moet worden ingepland
  • ga niet flexen om het flexen
  • maak werkplekken die passen bij het werk (en blijf niet steken in kantoortuinen in combinatie met een leuke capuccinobar en een loungeset in de hal)
  • intranet is een platform om met elkaar in contact te komen en samen te werken (en geen uiting van bureaucratie)
  • creëer kleine virtuele teams
  • houd het sociaal
  • organiseer output-gesprekken, spreek af wat je oplevert
  • mindshare: laat de talenten van collega’s ontsluiten, niet alleen op werkgebied maar ook op persoonlijke passies
  • creëer social mashups (platforms waarbij informatie van verschillende (digitale) bronnen bij elkaar wordt gebracht)
  • laat medewerkers zelf aangeven op welke onderwerpen ze elkaar willen vinden
  • monitor: houd maandelijks bij waar men het meest over discussieert (dat kan zo makkelijk met al die systemen)
  • faciliteer proeflabs (een groep start met trial&error een nieuwe techniek uit, ervaringen worden online gedeeld op een platform, elke maand vinden kennissessies en intervisie plaats)
  • schrijf samen (met bijvoorbeeld Basecamp is het makkelijk om met verschillende collega’s samen een stuk te schrijven)

Praktisch:

  • maak mensen beter vindbaar
  • maak informatie beter vindbaar
  • maak documenten beter vindbaar
  • laat mensen wennen aan een digitale dialoog (en nee, niet in groepen via email !)
  • creëer een sociaal intranet

Dat betekent wel dat collega’s

  • extra informatie op hun profiel willen zetten
  • bereid zijn dat ze endorsed worden en anderen endorsen
  • informatie willen liken en van commentaar voorzien
  • documenten van meta-informatie voorzien (taggen)
  • niet meer emailen maar in de cloud werken

Het nieuwe werken werkt in ieder geval niet als:

  • er een gevoel van onveiligheid is
  • er teveel sluizen en bewakers zijn
  • je kennis niet kan waarderen
  • je mensen niet kan vinden